Minulla ei ole aavistustakaan, mistä kirjoittaisin. Tiedän kuitenkin, että hyvä olisi purkaa kaikki sisällä sotiva aines. Sitä tosiaan on. Itkeskelen usein ja paljon. Tiedän sen johtuvan syksystä. Syksy näin sinällään ei masenna minua, mutta yleensä niin vain pääsee käymään.... vaikkei olisi mitään järjellä selitettävää syytä. No, harvoin järjellä voi selittää mitään. Ainakaan omassa päässäni olevia asioita.
Torstaina saimme takaisin Saksan sanikset. Seiska puol, vaikka luin, luin järjettömösti. En ymmärrä. Aina kun luen, pääni menee vielä sekaisemmaksi? Tein kokeen varmana siitä, että "JES" tällä kertaa tämä onnistui hyin. Vähintään ysi on tultava! Mutta kun ei, niin ei. Seuraavalla kerralla sitten? Saamme tällä viikolla Ruotsinkin sanikset. En varmasti saa edes seiskaa. Luin yhden illan ja sillä uhrausten määrällä yllän korkeintaan vitoseen. Tekisi mieli repiä oma pää irti. Jaa, ennen sitä vaihdan musiikkia. Tämän Manán musiikki riipii aivot riekaleiksi... olen tulossa omituiseksi. Yllätysyllätys.
Ranskalaista musiikkia vanhalla äänitystavalla. Edith Piaf.
Niin. Tämä ihastuttava saksanope. Voisin nyt esimerkkinä mainita viimeviikon tunnista. Läksyksi oli tullut opetella kappaleen sanat. Selvä, en ollut opetellu, sillä oli miljoona muutakin asiaa. Oikeastikin. No, muut ennen minua suoriutuivat kunnioitettavasti tehtävästään. Sitten minun vuoroni, en osaa mitään. En niitä kolmea sanaa, jotka minulta kysytään. Laiskanläksyä... kiva. Sitten Karoliina. Hyvä oppilas. Hän saa apuja niin paljon, että jopa minä olisin arvannut kysyttävän sananan niiden avulla. Ja mitä minä sain? En yhtään mitään apuja. En tarkoita sitä, että minuakin olisi täytynyt auttaa, vaan että oikeudenmukaisuus pelaisi. Ei ole kiva, että minua syrjitään siksi, etten ole ysin tai kympin oppilas. Kasi sentään minullakin.
En tosiaan tiedä mitä teen tämän koulun kanssa. Tuntuu, ettei minusta ole mihinkään. Tai ei. Huijaisin itseäni, mikäli väittäisin moista. Tiedän, että minusta on paljoonkin asioita. En ole missään nimessä laiska, jos asia kiinnostaa minua. Tai en itseasiassa ole laiska, vaikkei tehtävä juttu minua juurikaan kiinnostaisikaan, vaan teen voitavani, mikäli teen jonkun muun sillä iloiseksi. Sellainen minä olen. Tiedän myös sen, että kyllä tekemisiäni tiettyjen ihmisten seurassa arvostetaankin. Tiedän omaavani mielipiteet lähes kaikessa. Olen loistava väittelijä ja puhuja, mikäli minulle annetaan mahdollisuus. Liian sisäänpäinveteytynyt vain. Siitä kaikki varmaan onkin lähtöisin.
Kun olin pieni, mummo ja ukki olivat huolissaan sisäänpäinkääntyvydestäni. En itse ole kokenut olevani tuommoinen ennen viimevuosia. Kaikki sosiaalinen kanssakäyminen tuntuu haastavalta. Jos olet kavereiden kanssa kahden, se painostaa.. jos joudun tekemisiin täysin tuntemattoman ihmisen kanssa, hermostuttaa. Jos keskustelen poikien kanssa, tulee pakokauhuinen olo. Liioittelen tietysti, mutta tältä minusta tuntuu. Tietysti tulen ihmisten kanssa toimeen. Osaan työskennellä ryhmissä ja puhua jos on tarvis. Minun on vain vaikea lähestyä muita.. ja muiden aivan varmasti minua. On paljon tietysti poikkeuksia ja olen erittäin kiitollinen niille. Todella. Kiitos teille ihanat ihmiset.
Olen myös aika epävarma, vaikka muut tuntevat minut mielipiteistäni ja suuresta itseluottamuudestani. Varmasti olenkin sitä ulospäin. Kotona märehdin milloin mitäkin tyhmää asiaa. Esimerkiksi sitä, että perjantaina menin aina aivan lukkoon, kun luokkani poika tuli juttelemaan. Ryhmätyö. Pelkäänkin tiistaista aulavahtivuoroamme. Toivon erittäin paljon, että se kolmas poika tulisi.. ettei kukaan tulisi kipeeksi. Minusta tuntuu että tuolla on jokin tarkoitus. Ei juuri meille muuten se poika olisi tullut kolmanneksi. Jokin ylempi voima vain yrittää suojella minua puhumattomuudeltani. Tulen nimittäin paljo paremmin toimeen kolmestaan, kuin kahdestaan.. kuten varmaan on käynyt ilmi.
Adiós.